طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

قورمه سبزی یکی از محبوب ترین غذای ایرانی است . تقریبا تمام اقوام ایرانی در همه جای ایران این غذا را میپزند . روش پخت این غذا در شهر های مختلف متفاوت است . در بعضی از شهر ها نوع سبزی متفاوت است ، در بعضی از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده میشود و در بعضی شهر ها میزان سرخ کردن سبزی متفاوت است . در این مقاله به آموزش رایج ترین نوع این خورش میپردازیم .

روش طبخ و طرز تهیه قورمه سبزی در کترینگ شرکتی مجلسی کلاسیک

ترکیب سبزی این خورش به این صورت است :

جعفری ، گشنیز ، تره ، برگ اسفناج یا برگ چغندر ، شنبلیله

میزان جعفری در سبزی قورمه باید 50 درصد و یا بیشتر باشد و مقدار الباقی سبزی ها بنا به سلیقه متفاوت در نظر گرفته میشود . گشنیز، خورش را معطر تر میکند ، برگ اسفناج یا برگ چغندر ، خورش را لعابدار میکند و تره طعم خورش را خوشمزه تر میکند . پس میتوان بنا به سلیقه میزان آنها را متغییر در نظر گرفت .

مواد لازم:
گوشت قرمز (گوسفند) 75 گرم ، (گوساله ) 60 گرم برای هرنفر
لوبیا قرمز 20 گرم برای هرنفر
سبزی قورمه سرخ شده 20 گرم برای هر نفر
پیاز پوست کنده برای هر نفر 40 گرم
روغن
ادویه شامل : فلفل سیاه ، پودر سیر ، نمک و آبلیمو
لیمو امانی یا پره لیمو

نکته های آماده کردن گوشت :
اگر از گوشت گوسفند تازه استفاده میکنید ، نیاز به آماده سازی خاصی ندارد . گوشت ها را پس از شستن ، استفاده کنید .
اگر از گوشت گوساله استفاده میکنید ، ابتدا باید در آب جوش ، آرام آرم ، بجوشانید تا کف کند و کف هارا با کف گیر ، بگیرید و بعد بشویید . این کار باعث میشود که گوشت خوب تمیز شده و رنگ تیره به خود نگیرد و البته رنگ خورشت هم روشن در بیاید.

طرز تهیه:

سبزی قورمه را در یک تابه ریخته و روی شعله قرار دهید . سبزی آب خواهد انداخت . اجازه دهید تا کاملا آب سبزی کشیده شده و بپزد . هرچه آب سبزی بیشتر خشک میشود ، شعله آتش را کمتر کنید تا سبزی ته نگیرد . پس از آنکه آب سبزی کامل کشیده شد ، روغن را به آن اضافه کنید و با حرارت ملایم سرخ کنید . میزان سرخ شدن سبزی سلیقه ای است اما اگر بیش از حد سرخ شود ، باعث تلخی خورش خواهد شد .

پیاز را خرد کرده ( هر چه ریز تر بهتر) و در روغن سرخ کنید تا طلایی شود . گوشت را به آن اضافه کنید . کمی نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید و روی شعله کم تفت دهید . به این کار در اصطلاح قرمه کردن گوشت میگویند .

سبزی قورمه سرخ شده را به آن اضافه کنید و روی شعله آرام تفت دهید تا روغن پس دهد .
لوبیا را که قبلا خیس کردی به آن اضافه کنید .
در آخر آب جوش و لیمو امانی را اضافه کرده و اجازه دهید بپزد .
همیشه آبلیمو و فلفل سیاه را پس از پختن خورش و در آخر کار به غذاها اضافه کنید که خاصیت و عطر آنها حفظ شود .
اگر از لیمو امانی به صورت درسته استفاده میکنید ، بعد از سوراخ کردن ، آنها را در آب جوش خیس کنید تا تلخ آبش را پس دهد و خورش را تلخ نکند .

جهت سفارش و خرید چلو خورش قورمه سبزی " اینجا کلیک کنید "