معرفی گوشت بوقلمون و فواید و مضرات آن 

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

وقلمون برنز Bronze turkey به عنوان دسته‌ای از نژاد بوقلمون اهلی به شمار می‌رود. بوقلمون برنز در طی تاریخ آمریکایی‌ها به عنوان محبوب‌ترین نوع بوقلمون شناخته می‌شود. نژاد بوقلمون برنز بعدها به دو دسته مختلف تقسیم شد. این دو دسته، بوقلمون برنز سینه پهن و بوقلمون برنز استاندارد نام دارند. درباره تفاوت دو گونه بوقلمون برنز، یعنی برنز سینه پهن و برنز استاندارد سردرگمی‌های زیادی وجود دارد؛ اما در کل این دو نوع بوقلمون به بوقلمون برنز مشهور هستند.

نسل و پیدایش این بوقلمون (برنز ) از ترکیب بوقلمون‌های اهلی از انگلستان و بوقلمون‌های وحشی هستند. نتیجه جفت‌گیری این دو گونه با یکدیگر به تولید بوقلمونی بزرگتر و تنومند‌تر از بوقلمون‌های اروپایی و اهلی‌تر از بوقلمون‌های وحشی منجر شد.
تفاوت‌های بوقلمون برنز سینه پهن و برنز استاندارد
جدا از تفاوت در اندازه، پرهای بوقلمون برنز استاندارد، سبک‌تر و درخشان‌تر از بوقلمون برنز سینه پهن است. هر دو نژاد به رنگ قهوه‌ای که با سایه‌های برنزی درخشان شده است دیده می‌شوند. پرهای هر دو گونه نیز شباهت بسیاری به پرهای گونه بوقلمون وحشی دارد.
فواید و مضرات گوشت بوقلمون
بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریك از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه در تهیه غذا باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن كه اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان شكاری را دارد.
افزایش حجم توده گوشت قسمت‌های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات كمتر نسبت به گوشت‌های مشابهدر تهیه غذاها ویژگی برجسته بوقلمون است.
نکته جالبی که در مورد گوشت بوقلمون وجود دارد وجود هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در درون بدن این پرنده سنگین وزن است. املاح معدنی ضروری در گوشت بوقلمون وجود دارد که این املاح از بروز سرطان پیشگیری می‌کنند.
گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌ای كه دارد هنگام پخت حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، كلسترول پایین و نبود چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون منیزیم سلنیوم، ، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود. یكی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، وجود ویتامین A و نقش مهم آن در تقویت سیستم ایمنی است كه بویژه درتهیه غذاها ی فصل سرما، مصرف آن برای كودكان و سالمندان بسیار مفید و پر فایده است .
گوشت بوقلمون دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است؛ به همین سبب پزشکان مصرف آنرا بسیار توصیه می کنند؛ اما مصرف گوشت بوقلمون مضراتی هم برای افرادی که بیماری های خاص دارند در پی خواهد داشت. حال میپردازیم به معرفی خواص و فواید آن - تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند و چربی خون، افزایش قدرت ذهن، ایجاد حس آرامش و کمک به درمان اختلالات تیروئید از خواص گوشت بوقلمون است
گوشت بوقلمون دارای ارزش غذایی و خواص درمانی بسیاری است. از میان گوشتهای سفید، بوقلمون دارای کمترین میزان چربی بوده و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی توصیه میگردد.
گوشت تیره بوقلمون، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد ولی چربی و کالری آن بیشتر است.
بوقلمونی که در مزرعه پرورش یافته باشد، امگا۳ بیشتری نسبت به نوع ماشینی آن دارد.
گوشت بوقلمون باید تا اندازه‌ای پخته شود که دمای درونی آن به ۱۶۵ درجه فارنهایت برسد.
بیشترین چربی در پوست بوقلمون می باشد که با برداشتن آن مقدار زیادی از چربی آن را کاهش میدهید .
چند خواص دیگر گوشت بوقلمون _ کاهش وزن خوردن غذاهایی مانند گوشت بوقلمون که پروتئین بالایی دارند به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، یعنی باعث می‌شود فرد مدت طولانی‌تری سیر بماند. میزان چربی و کالری این گوشت پایین بوده برای کاهش وزن و حفظ سلامت بدن مفید است.
_وجود مواد معدنی وویتامین ها گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه B، فسفر، پتاسیم، آهن و زینک است که مواد مغذی مهمی به شمار می‌آیند. گوشت بوقلمون سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم نیز هست که برای تیروئید، متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی ضروری است.
_کمک به افراد دیابتی گوشت بوقلمون را به افراد دیابتی توصیه می‌شود چرا که به کنترل قند خون کمک می‌کند. دریافت پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی کمک کرده و سطح انسولین بعد از مصرف غذا را تثبیت می‌کند. توصیه می‌شود در یک وعده غذایی، فقط تا ۸۷ گرم گوشت بوقلمون مصرف کنید. دیگر منابع خوب پروتئینی مغزها، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سویا و حبوبات هستند.
کمک به عملکرد صحیح غده تیروئید گوشت بوقلمون حاوی مقادیر زیادی عنصر سلنیوم میباشد. این عنصر برای عملکرد صحیح غده تیروئید ضروری بوده و به همین جهت مصرف گوشت بوقلمون در تهیه غذا به طور غیر مستقیم باعث بهبود فعالیت غده تیروئید و رفع مشکلات آن میشود.
_مناسب برای سندروم روده تحریک پذیر ,رفع بی خوابی ,بدنسازی, بهبود متابولیسم ترکیباتی مانند پتاسیم، نیاسین، روی و تیامین موجود در بوقلمون متابولیسم را افزایش می‌دهند. بوقلمون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به خوبی متابولیسم را تقویت کند.
دیگرخواص گوشت بوقلمون بالا بردن عملکرد و فعالیت ذهن است. گوشت این پرنده منبع عالی برای ویتامین ب12 می باشد که به کاهش سطوح هموسیستئین در بدن کمک کرده و می تواند باعث حفظ قدرت ذهن شود
. از مهمترین خواص گوشت بوقلمون
تقویت سیستم ایمنی بدن و پشگیری از بروز سرطان میباشد.آنتی اکسیدان های موجود در این گوشت، در بالا بردن فعالیت سیستم های دفاعی بدنن نقش مهمی دارد و به حذف رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرطان در بدن می شود کمک می کند.
بهترین گوشت و سالمترین گوشت برای قلب بخصوص افرادی ناراحتی قلبی دارند کدام است
مسلما گوشتی که میزان کسترول آن پایین و اسید اوریک آن نسبت به گوشتهای دیگر کمتر باشد .
گوشت ماهی بخصوص ماهی سالمون و گوشت ماکیان بخصوص بوقلمون
ماهی و به صورت کلی غذاهای دریایی به عنوان سالم ترین گوشت شناخته می شوند، چون منبع امگا 3 که اسید چرب های ضد التهاب هستند.
از میان گوشتهای سفید، بوقلمون دارای کمترین میزان چربی بوده و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی توصیه میگردد.
گوشت کم چرب ماکیان مانند سینه مرغ یا بوقلمون، به عنوان گوشت هایی با چربی بسیار کم در نظر گرفته می شوند. این گزینه ها تا زمانی که پوستشان خورده نشود، بسیار کم کالری و کم چربی به حساب می آیند.
مضرات مصرف گوشت بوقلمون وموارد (احتیاط منع مصرف )
- زیاده روی در مصرف گوشت بوقلمون برای بيماران مبتلا به سنگ كليه اگزالاتي مضر است، زیرا میزان اگزالات موجود در بوقلمون نسبتا بالا است.
- گوشت بوقلمون داراي اسيد آمينه پورين است، لذا مبتلايان به نقرس بايد آن را به ميزان خيلي كم مصرف كنند
- در ضمن تقريبا تمامي چربي بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنين قسمتهای تيره رنگ گوشت چربي بيشتري از گوشت سفید یا روشنتر داردپس لازم است قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامي پوست آن را جدا كنيد. همچنين افراد مبتلا به چربي خون بالا بهتر است از گوشت سفیدآن استفاده كنند.
- اگر رژیم غذایی کم سدیم براي فردي در نظر داریم گوشت بوقلمون توصیه نمیشود چون میزان سدیم گوشت بوقلمون 10 برابر گوشت مرغ است. همچنین مصرف بالای گوشت بوقلمون برای افرادی که سنگ کلیه دارند یا کلیه آنها مستعد سنگ سازی است مضر است .