خواص شگفت انگیز میوه گل نسترن

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

انسان خود باید مراقب سلامتی خود باشد و پرداختن به سلامتی صرفا کار شخصی هر کس است .هیچ فردی به اندازه خودش مراقب سلامتی اش نخواهد بود .حال می پرسید چگونه مراقب سلامتی خود باشیم ؟ جواب میدهیم به کمک بهداشت طبیعی . بهداشت طبیعی چیست ؟ استفاده از خوراکیهای طبیعی ، حرکت های طبیعی مثل دویدن در فضای باز ، تغذیه سالم ، تهیه غذا با سبزیحات تازه ، استفاده از گیاهان دارویی طبیعی و دمنوش ها ، میوه و آب میوه های طبیعی و .........

خواص شگفت انگیز میوه گل نسترن

گل نسترن درختچه کوچکی است با ارتفاع حداکثر 3 متر و برگ هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه دار که به شکل بیضی نوک تیز بوده و گل ها به رنگ های گلی (قرمز کم رنگ)، سفید مایل به گلی و یا سفید هستند
این گل زیبا و خوش عطر سرشار از خواص دارویی است که علاوه بر آن رب مخصوص خوراکی از آن تهیه می شود که می تواند جایگزین رب انارشود .

گل نسترن یا dog rose با نام علمی rosa canina درختچه کوچکی است که در حاشیه جنگلها، چاهها و گودالهای آب می روید؛ نهنج گل پس از رشد به جسم کوزه مانند و قرمزرنگی تبدیل میشود گل نسترن در اکثر نقاط ایران به طور خودرو می روید و قسمت مورد استفاده این گل، کوزه های مذکور است که به هیپس مشهورند.

میوه گل نسترن دارای غنی ترین ویتامین c تا حدی که 20 برابر لیمو ویتامین موجود در آن است
استفاده از میوه گل نسترن در قرون وسطی رواج داشت و زمانی میان عامه مردم برای بیماریهای قفسه سینه مصرف می شد و میوه این گل که به آن میوه گل سرخ یا رز نیز گفته می شود، منبع طبیعی ویتامین C است اما به عنوان داروی ملین و ادرارآور نیز مصرف شده اند و یک مکمل غذایی بخصوص برای کودکان بحساب می آید .
میوه گل نسترن یا همان میوه گل سرخ همچنین حاوی ویتامین های A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K است؛ از دیگر ترکیبات این میوه، تاتن ها (2 تا 3 درصد)، پکتین (11 درصد ) فلاونوئیدها، اسید سیتریک و اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید مالیک، رنگدانه های زرد و قرمز مخصوصاً اسید سیتریک و وانیلین، اسانس و قندها را می توان نام برد.
گیاه نسترن مقوی قلب و اعصاب و آرامش بخش و سرشار از ویتامین ث است . از فواید آن میتوان موارد زیر را نام برد
1- ضد اسهال 2- ضد درد 3-ملین 4- ادرار آور 5- کاهش دهنده قند خون 6- مسهل 7- مهارکننده لیپواکسیژناز 8- ضد اکسیدان 9- مقوی اعصاب و ضد کرم و طبع ان گرم و خشک است.
میوه گل نسترن دارای کلسیم فراوانی میباشد و برای درمان ورم مثانه مناسب است . جوشانده این میوه برای التهاب کلیه ، ناراحتی لثه ، تصفیه خون ، تپش قلب ،دفع سنگ کلیه ، کاهش قند خون ، نرمی استخوان ،و ورم چرکی کلیه بسیار مناسب است . خونریزی از سینه را بند می‌آورد؛ بی‌خوابی را برطرف می‌کند؛ انقباض ماهیچه‌های معده را برطرف می‌کند و معده را تقویت می کند .

در بعضی منابع از میوه گل سرخ به‌عنوان غنی‌ترین منبع ویتامین C یاد شده است؛ مرکبات 50 میلی‌گرم، کلم بروکلی خام و کیوی حدود 100 میلی‌گرم، بعضی سبزیجات مناطق گرمسیری 200 تا 300 میلی‌گرم، میوه گل‌سرخ 1250 میلی‌گرم، مارجون 3150 میلی‌گرم و آسرولا 1000 تا 2330 میلی‌گرم در هر صد گرم ویتامین C دارند؛ میوه این گل 20 برابر لیمو ویتامین C دارد.
میزان مصرف میوه گل نسترن و طریقه استفاده از این گیاه
1 تا 3 قاشق میوه خردشده نسترن را در آب جوش ریخته و 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند ، سپس آن را صاف کرده و مصرف نمایید . این مقدار را می‌توان روزی سه بار تکرار کرد و میزان مصرف می‌تواند بر حسب وزن تا روزی 12 گرم باشد.