به یا سیب طلایی

Sunday، ۱۲ Aazar ۱۴۰۲

این میوه به دلیل وجود ترکیبات پلی فنولیک، خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیزی دارد.این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و روند پیری را کاهش می دهند و همچنین از سکته مغزی و بیماری های قلبی- عروقی نیز جلوگیری می کنند.
همچنین دانه به اثر شفابخشي در التهاب‌هاي دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌هاي خشك، سينه درد، تب و گرفتگي صدا دارد ولي باید از جويدن و بلعيدن به‌دانه بپرهيزيد زيرا به‌دانه، حاوي يك ماده سمي است كه براي بدن مضر است.

از فواید خوردن به
خوردن به مفید برای کاهش وزن، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر. اگر شما قصد افزایش وزن دارید، میوه به را مصرف نکنید.
ضد سرطان به علت آنکه این میوه دارای آنتی اکسیدان است . خواص آنتی اکسیدانی به، به بدن کمک می کند تا در مقابل رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مقاومت کنند .همچنین حاوی تانین می باشد که این تانین ها، از غشاهای مخاطی در برابر سرطان محافظت می کنند و مواد شیمیایی و سمومی که باعث سرطان در روده بزرگ می شوند را از بین می برد.
کمک به پایین آوردن کلسترول خون مصرف منظم این میوه، کمک میکند تا ال دی ال یا کلسترول بد در خون کاهش یابد و قلب را سالم نگه میدارد.
کمک به پایین آوردن فشار خون، به خاطر دارا بودن پتاسیم
کاهش خطرات بیماری های قلبی، به خاطر دارا بودن ویتامین ث
همچنین تحقیقات نشان داده است که این میوه ممکن است خاصیت ضد ویروسی نیز داشته باشند. فنول های موجود در این میوه با فعالیتهای ضد ویروسی قوی و خواص آنتی اکسیدانی که دارند، از سرما خوردگی و سایر بیماریهای ویروسی از بدن محافظت می کنند.
اثرمثبت بر فکر و ذهن آ نتی اکسیدان های مختلف در به، به کاهش استرس و حفظ ذهنی آرام کمک می کنند.
برای درمان بی خوابی دم کرده گل را با آّب بهار نارنج مخلوط کرده و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.
احیای روحیه و خوشحال بودن
از بین برنده افسردگی ناشی از انواع سردردها
تقویت کننده قلب، کبد و معده و ادار آور و ضد آلژی
نرم کننده سینه و از بین برنده بوی بد دهان
کمک کننده به هضم غذا و مفید برای زخم معده
جلوگیری از التهاب پلک و استراحت چشمان خسته ؛ به این طریق که چند قاچ به تازه را روی محل درد قرار دهید. مصرف به، برای کسانی که به بیماری های کبدی و یا چشم مبتلا هستند، مفید می باشد.
به پخته یا جوشیده از تنشنگی , سردرد , تهوع و استفراغ غیرارادی جلو و به عنوان یک دیورتیک خوب، به حذف سموم و مایعاتی که بدن می سازد، کمک می کند . آب این میوه، در درمان بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، آسم و کم خونی مفید است.مصرف منظم آن می تواند در درمان سل و نارسایی کبدی نیز موثر باشد.
املاح و ویتامین های به
بیشترین املاح موجود در به، پتاسیم و فسفر و کمترین آن‌ها روی است.
بیشترین ویتامین‌ها در به، ویتامین C. و بعد از آن ویتامین A. می‌باشد.
خواص به در بارداری
میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم، قند و ویتامین C. می‌باشد. این میوه فاقد چربی است.
در ماه پنجم بارداری نشانه‌های زیبایی در جنین آشکار می‌شود از جمله مژه چشم، مو‌های سر و ابرو و ناخن‌های دست شکل گرفته و پوست بدن جنین نیز توسعه پیدا کرده برای محافظت از آن ماده‌ای چرب به نام VERNIX کل فضای بدن را پوشش می‌دهد تا از بروز عفونت در ماه‌های پس از تولد نیز از ایجاد بیماری‌های پوستی در نوزاد جلوگیری کند. مصرف به در بارداری بویژه از ماه پنجم بارداری به بعد باعث زیباتر شدن جنین میگردد.

خواص به در دوران بارداری کمک به کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری، تقویت رحم و پیشگیری از سقط جنین است.
مصرف میوه به توسط مادران باردار سبب زیبا شدن و خوش آب و رنگ شدن جنین گردیده و یک زیبایی و آب و رنگ خاصی به چهره نوزاد می‌بخشد. البته عوامل مختلفی در خوش آب و رنگ شدن جنین مؤثر می‌باشند.
خوردن به و فرآوده‌هاى آن باعث تقویت رحم مى شود و مانع از سقط جنین زن‌ها مى‌شود.

در گذشته به زنان باردار توصیه می‌شد برای این که کودکشان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه به مصرف کنند.

مصرف میوه به در دوران بارداری تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری در زنان دارد.
هشدار کرک یا پرزى که روى به مى‌باشد، هضمش سنگین است و براى حلق و صدا بسیار مضر مى‌باشد؛ لذا باید قبل از خوردن به، پرزهاى روى آن را پاک نمود.