خواص و ترکیبات بعضی از میوه های شفا بخش

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲


همیشه استفاده از میوه ها در برنامه غذایی روزانه توصیه شده است . وجود آنتی اکسیدان در میوه ها ، انواع ویتامینها ، مواد آلی مفید و میکرو المنت ها ، آنها را تبدیل به یک ماده غذایی بسیار مفید در پیشگیری و درمان بیماریها کرده است . برای استفاده از میوه ها باید برنامه غذایی مناسبی را پیروی کرد تا از خواص مفید آنها بهترین استفاده را نمود .

روش بهینه مصرف میوه چنین است : صبح یا شام به عنوان یک وعده ی غذایی ، میوه مصرف کنیم . افرادی که این توانایی را ندارند ، حدود بیست الی سی دقیقه قبل از مصرف وعده غذایی میوه مصرف کنند . یک شرط مهم دیگر هم مخلوط نکردن میوه های ترش و و شیرین با هم است ، نتیجه صحبت در مورد میوه ها این است که تمام میوه ها شفابخش اند ولی به سادگی برای مصرف میوه ها دو قاعده ی فوق را می باید مراعات کرد . بدون هیچ شبهه ای خداوند هزار درد داده و هزارویک درمان؛ به گفته ی پدران میوه ها نیز در میان این درمان ها هستند.

درک تمام خواص میوه ها و یادگیری ترکیب ها، مقصود ما نیست به نظرم ذکر ترکیب چند میوه کافی است.

زرد آلو: در ترکیب آن بیست و هفت درصد قند اسیدهای آلی، اسید سالن اسید استیک و... ویتامین A، کاروتن، ویتامینهای C و B12 و پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم و... موجود است. همچنین مصرف زردآلو و برگه ی آن باعث تقویت قلب و مغذی برای مغز می باشد و فعالیت آن را را بهبود می بخشد.

سیب: در سیب ویتامینهای E , F , B2 , B1 , C و کاروتن، پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، پکتین، قند و اسیدهای آلی به مقدار زیاد وجود دارد که داروی خوبی علیه آلزایمر، امراض قلب، روده ها، کلیه ها، کم خونی هیپرتونیک و چاق شدن است.

گلابی: حاوی ویتامین های B1 ، C ، قند و اسیدهای آلی است و از خواص آن مدر بودن و باعث تمیز شدن مجاری ادرار و محافظ خوبی علیه میکرب هاست در صورت وجود سنگ کلیه بسیار نافع است.

انگور: حاوی پتاسیم، کلسیم، منگنز، کبالت و ویتامین های B6، B1 ، PP ، P ، C ، B12، کاروتن و اسیدهای آلی است. در ترکیب آن حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد عصارهای موجود است که درمان کلیه، کبد، کم خونی هیپرتونیک، میخچه ی پا و امراض دیگر است و ب تقویت و افزایش توان دفاعی بدن می شود.

البالو: حاوی فروكتور، گلوكز، ویتامین های C و B1 و PP و کاروتن، اسید های آلی مس، کلسیم، منیزیم، آهن و پکتین است. آلبالو کم خونی را رفع می کند شش ها، کلیه، پوکی استخوان استفاده می شود و برای رفع یبوست بسیار مفید است .

انار: باعث تقویت بدن، بهبود هضم و معالجه ی امراض لوزالمعده، رفع کم خونی و تصفیه ی خون است .

آلو سیاه: یکی از میوه های شفابخش است که در ترکیش ۱۶ درصد قند، مقدار زیادی پتاسیم، پکتین ویتامین های PP، B1 ، C ، کاروتن، اسیدهای آلی است. آلوی سیاه اعلی الخصوص برگه آلوی سیاه ملین و مدر است. برای امراض کبدی، قلبی کلیه ها و کم خونی بسیار مفید است.

تمشک: حاوی ۹ تا ۱۰ درصد قند، مقدار زیادی آهن، مس، کلسیم، پکتین، اسیدهای آلی، همچنین ویتامین های C، B1 ، B12 ، PP و مواد مفید دیگر که برای امراض معده،. روده و کلیه بسیار مفید است .

گارا گات سیاه: پس از نسترن حاوی بیشترین مقدار ویتامین C است که در ترکیبش حدود ۳۰۰ میلی گرم ویتامین C و مقدار زیادی ویتامین PP , B1 و کاروتن، پتاسیم، آهن، اسیدلیمونیک، اسید استیک ، پکتین، حدود ۱۶در صد قند موجود است و در درمان زخم معده، گاستریت، کمبود اسید معده، حواس پرتی، امراض کلیه، پوکی استخوان، درمان کم خونی، هم چنین عدم کارآیی کلیه ها و در تبادل مواد درون بدن نقش بسیار ارزشمندی دارد .

کدو حلوایی: در ترکیبش پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، قند و ویتامین های B2 ، B1 ، C ، pp کاروتن موجود است. و آب آن برای ورم اعضا نافع و تخم آن برای دفع کرمهای روده مفید است؛ همچنین برای قلب، کلیه، مقابله با چاقی، کم خونی و یبوست مفید می باشد.

هندوانه: در ترکیب این میوه ویتامین های B2 ، B1 ، PP، C کاروتن، پکتین، پتاسیم کربوهیدرات های مختلف موجود است و برای امراض کلیه، قلب و کم خونی مفید است و نیز خوراکی خوبی برای تخلیه ی بدن از سموم مختلف می باشد.

خربزه : در خربزه حدود 13 درصد قند به اضافه ی مقادیرزیادی ویتامین های c ، pp و
کاروتن و غیره موجود است و برای مقابله با یبوست، پوکی استخوان، بواسیر، امراض نفسي عروقی و امراض خونی استفاده می شود. به یاد داشته باشیم خريزه مانند یک وعده ی غذایی به تنهایی می تواند مصرف شود.