خرمالو

Sunday، ۱۲ Aazar ۱۴۰۲

خواص خرمالو و ویتامین های موجود در آن
ویتامین های موجود در این میوه خوشمزه ویتامینA ،C ، E ، b1،b2 ،b3 ، b6 ، بتاکاروتن و فیبر میباشد . علاوه بر این می توان موادمعدنی مانند کلسیم، گوگرد، آهن , فسفر , منیزیم و پتاسیم رانام برد که برای بدن بسیار مفید هستند .
هر خرمالو شامل حدود 118 کالری است ترکیب کل آنها شامل 80٪ آب و 18.6 ٪ کربوهیدرات است.
مصرف این میوه باعث کاهش وزن میشود این میوه ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد .و به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک میوه فوق العاده باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال چربی های اضافه را آب کرده و کاهش وزن داشته باشند .
آنتی هموروئید قوی ( ضد بواسیر ) طبیعی خرمالوی ژاپنی خاصیت ضد خونریزی دارد. بنا براین از این میوه در زمان‌های خیلی قدیم برای کنترل خونریزی بیش از حد از زخم استفاده می‌شده‌است.
کمک به سیستم گوارشی
می‌دانیم فیبر برای حرکات روده ضروری است. استفاده‌ی منظم از این میوه‌ی غنی از فیبر می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط اجابت مزاج کمک کند، و در نتیجه به سلامتی دستگاه گوارش کمک می کند . تانن موجود در خرمالو حرکات روده را تنظیم می‌کند، و در نتیجه اسهال را برطرف می‌کند. اگر به صورت ناشتا خرمالو بخورید ، اسهال خونی تان درمان می شود.
منبع غنی از فیتو کمیکالها ( مواد شیمیایی گیاهی )
این میوه غنی از فیتو کمیکال ها ( کاتچین و آنتی اکسیدانهای پلی فنل ) کاتچین یک عامل ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده‌ی قدرتمند است. بنابراین، می‌تواند در دفع واکنش‌های التهابی ناخواسته و عفونت کمک کند.
درمان کبد چرب خرمالو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که نقش کلیدی در سم زدایی و سلامت کبد دارد و می تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.
کاهش چربی این میوه پر خاصیت به دلیل دارا بودن پکتین و فیبر موجود در آن می تواند به کاهش چربی و کلسترول بالای خون کمک کند.
کاهش فشار خرمالو حاوی مقادیر بالای پتاسیم می باشد که می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.
کاهش کلسترول از خواص خرمالو کاهش سطح کلسترول خون است. و در سلامت قلب موثر میباشد . و به گردش خون مناسب در بدن کمک میکند
از بین برنده شوره سر خرمالو به خاطر داشتن ویتامین A و E باعث نرمی و لطافت پوست سرتان می‌شود و جلوی شوره سر را میگیرد.

ضد سرطان خرمالو حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن و فلاونوئید فیزیتین می باشد که برای پیشگیری و درمان سرطان ریه، سرطان استخوان و سرطان کولون مناسب است همچنین حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و پلی فنول های کاتچین و گالاکتوچین است که برای جلوگیری از ایجاد تومور مفید هستند.
ضد پوکی استخوان کلسیم و منیزیم موجود در خرمالو به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
سلامت چشم ها خرمالو سرشار از ویتامین A و ولیکوپن است که بینایی را تقویت کرده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.
تقویت سیستم ایمنی در بدن حاوی موادی مانند اسید فولیک، پیریدوکسین و تیامین است. مواد مختلفی که با بالا بردن میزان استقامت و تقویت سیستم ایمنی بدن‌،و حفظ سلامتی ما تاثیری بسزایی دارند ..
آب خرمالو برای سلامت بینایی، معده ، قلب، و دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آلزایمر مفید می باشد.
انرژی زا آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی می باشد . مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما سریع انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است .
ضد ویروس خرمالو ممکن است خواص ضد ویروسی داشته باشد. تانن خرمالو توانایی ویروس ها برای عفونت مسدود و اتصال ویروس به سلول ها را کاهش می دهد.

ضد سرماخوردگی و آنفلونزا خرمالو دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و بیماری های عفونی را کاهش میدهد.
درمان سنگ کلیه خرمالو به دلیل داشتن پتاسیم و کلسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند که می تواند به پاک سازی کلیه و مثانه کمک کرده و برای درمان بیماری های کلیه و سنگ کلیه مفید واقع شود .
انرژی زا بودن خرمالو به علت وجود قند طبیعی در خرمالو مصرف این میوه شیرین برای کودکان، ورزشکاران مفید ومناسب می باشد . هم چنین اگر زود خسته می شوید و استرس دارید می توانید خرمالو را در رژیم غذایی تان قرار دهید.
بهبود تولید گلبول ها مسِ موجود در این میوه، به جذب مناسب آهن کمک می‌کند و همین باعث تولید گلبول‌های قرمزدر خون می شود .
درمان آسم و سرفه های خلط دار 2 تکه خرمالوی خشک را بردارید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را بخار پز کنید وبعد تبدیل به پوره کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این روش می‌تواند یک درمان جایگزین برای حل کردن مشکل آسم و سرفه باشد.
آبرسان قوی پوست خرمالو خاصیت آبرسانی قوی برای پوست مخصوصا پوست صورت را دارد و استفاده از خرمالو یا آب خرمالو باعث طراوت و شادابی پوست صورت می‌شود و به روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. بنابر این خرمالو را به صورت پوره درآورید و روی صورت بگذارید و پس از نیم ساعت صورت را با آب سرد بشویید.
عمکرد مناسب آنزیم ها در بدن مواد مختلف موجود در این میوه عبارتند از ویتامین B کمپلکس مواد معدنی مانند منگنز و مس. ویتامین B کمپلکس توانایی عملکرد به عنوان یک کوفاکتور را برای چند عملکرد متابولیکی آنزیمی در بدن ما دارد.
این میوه عوارض خاص ندارد ولی آن را به مقدار زیاد مصرف نکنید، زیرا حاوی فروکتوز است که ممکن است در صورت مصرف بیش از اندازه، برای سلامت شما مضر باشد. خرمالو کال می تواند باعث bezoars شود. این سنگ در معده تشکیل می شود و مانع هضم غذا می شود.