شناخت نمکهای مفید - نمکهای مضر

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

اخبار وسیعی درباره سرانه مصرف نمک و مضررات آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر میشود که همگی باعث افزایش نگرانی از مصرف این ماده خوراکی میشود . اما آیا واقعا مصرف نمک مضر است ؟ یا در تهیه غذا ها باید تا حد امکان کمتر از نمک استفاده کرد ؟ در خصوص ضررهای نمک خوراکی برای بدن انسان، بسیار گفته شده است و پزشکان، قند و نمک موجود در غذا را مرگ سفید می نامند. ولی نمکهایی نیز هستند که بدون آن ها نمی توان زندگی کرد. واجب است این نمکها را بشناسیم.
نمک کلسیم:
برای تولید خون، تبادل های مواد، جلوگیری از ورود میکرب ها به عروق، جلوگیری از عدم عفونت های خونی، رشد طبیعی، اسکلت و استخوان ها، تأثیر روی سیستم عصبی و جلوگیری از سرماخوردگی می باشد. در زمان تغییرهای جوی ارگانیسم را تنظیم می کند و فردی که به میزان لازم کلسیم موجود دارد از تغییرهای جوی، سکته ها اپیدمی ها نباید بترسد

منابع اصلی :در پوست تمام میوه ها و سبزی ها، سبوس، نخود، نخودهای سبز، عدس ، سویا، دانه های لوبیایی، باقلا، هویج، ترب، زرد آلو، سیب، آلبالو، توت فرنگی، کلم، سی زمینی، قاراقات ، تخم مرغ، خیار، پرتغال، جوانه ی گندم، برگ چغندر، بلغور دوسر، پیاز ، بادام، تمشک و محصولات لبنی یافت می شود.

نمک پتاسیم:
باعث کار کرد طبیعی عضله ها (مخصوصا عضله قلب)، تبادل آب در سلول ها، جلو گیری از اسکلروز و عدم تشکیل سدیم می شود که خود باعث رفع نفخ می شود.

منابع اصلی: خیار، سیب زمینی، هویج، پیاز، جعفری، سیر، قاراقات، عدس، نخود، کلم، ترب، گوجه، برگه ی زرد آلو، کشمش، آلوسیاه، دانه های لوبیایی، بلغور، جوی دوسر و نان چاودار.

نمک منیزیم:
دارای خاصیت آنتی سیتیک است که باعث اتساع عروق می شود و فشار خون را پائین می آورد، که در نتیجه موجب کاهش کلسترول خون میگردد و همچنین دارای خاصیت تسکین اعصاب است، و نیز در قشر مغز همانند ترمزی عمل می کند و در مبارزه با سرطان نقش مهمی دارد.

منابع اساسی: بادام، زرده ی تخم مرغ (خام)، جگر سیاه، نعناع، زیتون، جعفری، بادام هندی، سیب زمینی، کدو، آلو سیاه، گردو، گندم، جوی دوسر، نان چاودار، سبوس و لوبيا.

نمک آهن:
برای تولید خون لازم است بدانیم هموگلوبین اکسیژن را از ریه گرفته به تمام اعضاء بدن از جمله مغز می رساند که در ترکیبش آهن موجود است. ضمنا گویچه های قرمز خون پس از شش هفته حرکت در عروق به چند قسمت تجزیه می شوند. آهن موجود، به کبد و طحال منتقل شده و در زمان نیاز به خون وارد می شود. آهن برای ساخت هسته ی سلول مورد نیاز است.

منابع اصلی:
سبزی های تازه، هویج، ترب تازه، زرده ی تخم مرغ ،جگرسیاه ، قلوه ، برگه زرد آلو نخود سبز، کلم، گوجه فرنگی، سیر ، عدس، خیار، سیب، گلابی، توت فرنگی، آلوسیاه ، انواع میوه های خشک .
نمک فسفر :
مانند کلسیم در ترکیب بافت استخوان مشارکت دارد. کلسیم و فسفر دوستان نزدیکی هستند و نیا ز فسفر به بدن دو برابر کلسیم است. نباید بالانس این دو نمک را از بین برد و در صورت از بین رفتن این بالانس بدن مجبور به برداشت کلسیم از بافت هایی مانند :دندان، ناخن ، مفاصل بزرگ است که به مشابه انباری هستند ، خوشبختانه ویتامین D ، بالانس فسفر و کلسیم را تنظیم می کند و ما را از امراض استخوانی محافظت می کند
افرادی که به همراه غذا به میزان لازم فسفر و کلسیم مصرف می کنند از تراکم استخوان، مفاصل، امراض پوستی و عصبی جلوگیری می کنند.

منابع اصلی:
نخود سبز، گندم، عدس، سویا، جوی دو سر، دانه های لوبیایی، چاودار، جو، سیب، گلابی، خیار، کلم قرمز، پنیر، گوشت، تخم مرغ، ماهی، بادام هندی، سویا، گردو، فندق، ترب، جگر ماهی، قارچ ها و جوانه گندم است.

کبالت:
این فهرست در ترکیب ویتامین B12 موجود است در صورت فقر کبالت، سرطان خون رخ می دهد.

منابع اصلی:
ماست، تخم مرغ، جگر سیاه، قلوه، روغن حیوانی، کره (روزانه ۱۷ تا ۲۰)
روی :
میکرو المنت ضروری برای بدن است و در ترکیب خون و بافت های عضلانی موجود است. باعث تقویت واکنش های شیمیایی شده و نقش کاتالیزور را دارد. در بدن میزان اسیدیته را کنترل می کند و در ترکیب انسولین موجود است که در خون میزان قند را تنظیم می کند.
منابع اصلی:
سبوس گندم، گندم
اگر زیاد نان سفید مصرف می کنید در بدنتان کمبود روی به وجود می آید. در این حالت دیابت و امراض پوستی به وجود می آید.

مس:
مس در عادی ماندن ترکیب خون نقش مهمی دارد. در صورت کمبود مس هموگلوبین موجود در کبد در مرحله ی آماده سازی نمی تواند شرکت کند.

منابع اصلی:
گردو، پسته، فندق، بادام ، زرده ی تخم مرغ، جگر سیاه و محصولات لبنی

ید :
ید در خدمت ارتقا ء سطح ایمنی بدن است و مانند یک نگهبان در دوری سلول ها از امراض مؤثر است. وظیفه ی اصلی نگهبان هائی که از ید استفاده می کنند، مقابله با ویروس های مهاجم به خون است
منابع اصلی:
ماهی دریایی، سبزی های دریایی، قسمت های سبز گیاهان، کلم دریایی خربزه، سیر، هویج، کلم، سیب زمینی، پیاز، گوجه، لوبیا، جوی دوسر، توت فرنگی و انگور یافت می شود.
باید در کودکان و افراد در حال رشد بیش از بزرگ سالان مصرف شود و در صورت کمبود تبادل مواد، دچار اختلال و بروز گوآتر می شود.

سیلیسیم:
در ترکیب اعضاء پیوند دهنده ی بافت ها و سلول ها مشارکت دارند و در خون به میزان کم موجود است. ليكن در صورت کمبود، انسان تغییر دما را سریع حس می کند، وضعیت روانی فرد بد و موهای سر ضعیف می شود. هم چنین پوست خاصیت الاستیک خود را از دست می دهد.

در عدسی چشم ۲۵ درصد بیش از عضله های چشم سیلسیم موجود است. در زمان گذشته مرض آسم و سرماخوردگی را با سیلیسیم معالجه می کردند. امروز دیستروفی، اپی لپ سیاه رماتیسم، چاقی، آرترو اسکلوروز، را به کمک سیلیسیم معالجه می کنند. سیلیسیم نسبت به آهن و کلسیم راحت تر هضم می شود. حتی افراد دیرهضم نیز آن را سریع هضم می کنند.

منابع اصلی:
خیار، برخی از انواع ماهی ها، محصولات لبنی، ترب، تخمه ی آفتابگردان، گوجه، چای، برخی گیاهان دارویی .

آرسنیک:
این میکرو المنت به جز قند (البته نه وارداتی در تمام غذاهای گیاهی و حیوانی موجود است. مقدار موجود در گیاهان برای انسان کافی است. جلوی هدر رفتن فسفر را می گیرد و مبادله ی فسفر را تنظیم می کند و از محصولات تره بار تازه کم مصرف میکنند ، افزایش آلرژی رخ می دهد که دانشمندان این افزایش آلرژی را با کمبود ارسنیک مرتبط میدانند .

وانادیم : در تقویت قوای دفاعی بدن نقش یگانه ای دارد . این عنصر باعث تقویت سلول های بلع کننده میکروب ها (فاگوسیت ها) می شود. ضمنا بدن را در مقابل انواع سکته، غيرفعال می کند و به
همراه دیگر میکرو المنت ها باعث تاخیر در زمان پیر شدن می شود .

منابع اصلی:
شلتوک، جوی دوسر، جو، گندم، سیب زمینی خام، چاودار، هویج، چغندر، انگور، گلابی و توت فرنگی .

گوگرد:
باعث تمیز شدن سلول ها می شود.

منابع اصلی:
کلم، سیر، پیاز، ترب، کدو، هویج، سیب زمینی، آلو سیاه وانجير.

نمک خوراکی:
میزان مصرف روزانه ۴ تا ۸ گرم در روز می باشد. متأسفانه انسان ها تا ۲۰ بار بیشتر نمک مصرف می کنند و باعث بد کار کردن کلیه ها می شوند. همچنین باعث بروز امراض قلب و عروقی شده، روی تبادل مواد تأثیر بدی می گذارد. (لقب مرگ سفید را به این دلایل دریافت کرد)

فلوئور:
در آب آشامیدنی، گوشت، میوه و سبزی وجود دارد.

بر :
در میوه و سبزی و گوشت موجود است.

آلومینیم:
در تمام خوراک ها موجود است.