خواص عناب

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

در طب سنتی از گیاهان و دانه های آنها برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده میشود . برای پیشگیری از بیماریها نیز از این گیاهان و دانه ها میتوان در دستور تهیه غذا ها ، دمنوش ها و تنقلات استفاده نمود . دمنوش آویشن ، اسطو خودوس ، گل گاوزبان و ...

از عناب میتوان به عنوان تنقلات در آجیلها ، هنگام نوشیدن دمنوش ها و چای در طول روز استفاده کرد . همچنین میتوان از میوه تازه آن استفاده کرد .

عناب خواص بسیاری دارد که در این مقاله به بررسی خواص این میوه پر خاصیت خواهیم پرداخت .

خواص عناب

خاصیت های مفید عناب این میوه درختی باعث شده تا از قدیم مصرف آن برای درمان و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها در جهان مورد توجه پزشکان قرار گیرد .
عناب آرامش‌ بخش و ضد بدخلقی است و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند
دانه عناب را می توانید به صورت خام، آسیاب شده، خیس خورده در آب مصرف کنید کنترل وزن بدن به دلیل کالری کم موجود در عناب و در عین حال انرژی زا بودن این دانه گیاهی که باعث می شود فرد تا ساعت‌ها پس از خوردن آن احساس ضعف و گرسنگی نکند.
همچنین این میوه باعث تقویت کنترل وزن بدن و کمک به کاهش آن به دلیل کالری کم موجود در عناب و در عین حال انرژی زا بودن این دانه گیاهی که باعث می شود فرد تا ساعت‌ها پس از خوردن آن احساس گرسنگی نداشته باشد .همچنین این میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود زیرا در آن ویتامین های ضروری برای بدن از جمله C ،A و پتاسیم وجود دارد که می تواند از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.
از عناب همچنین می توان به عنوان یک تسکین دهنده قوی اعصاب و درمان کننده افسردگی نام برد ، ترکیبات موجود در این دانه خاصیت آرام بخشی دارد که می تواند برای کاهش اضطراب و رفع استرس مورد استفاده قرار گیرد.
آنتی اکسیدان موجود در عناب دارای خواص ضدپیری برای سلول های پوستی است که می تواند با علائمی مانند آفتاب سوختگی، قرمزی پوست، خشکی و حتی آکنه های پوستی مقابله کند.
عناب منبع غنی از آنتی اکسیدان های ضروری و مفید برای سلامت بدن است و می تواند از بدن در مقابل صدمات کبد و ابتلا به انواع سرطان ها محافظت کند
وجود کلسیم و فسفر در این خوراکی خوش طعم به تقویت استخوان ها و دندان ها کمک فراوانی می کند که منیزیم موجود در عناب نیز باعث افزایش حجم عضلات می‌شود .
همچنین افرادی که مبتلا به یبوست یا مشکلات گوارشی هستند میتوانند از این میوه استفاده کنند . این میوه به تدریج هضم می شود و دارای خواص لینت بخشی به مزاج است وهمچنین اشتها را می تواند کنترل کند.
عناب به دلیل دارا بودن حجم مفیدی از پتاسیم می تواند برای گردش و پمپاژ خون مفید و موثرمی باشد وبه سلامت قلب و عروق کمک کرده مانع از بروز بیماری های مرتبط با قلب می شود.
کارشناسان توصیه می کنند افراد پس از ابتلا به سرماخوردگی یا عطسه و سرفه، در دوران نقاهت دانه های عناب تازه مصرف کنند تا سریع تر به وضعیت طبیعی خود بازگردند و سلامت بدن را بدست آورند.
عناب منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد . چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است. دم کرده برگ‌ عناب برای حذف چربی‌ های اضافی بدن و لاغری می شود.
کسانی که کمر درد دارند به مدت ۷ روز، روزی ده دانه عناب ابتدا مکیده سپس میل کنند.
مصرف عناب برای تنظیم قند خون مفید است.
ترکیبات اتری موجود در عناب عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. کمک به درمان کم‌خونی می‌کند.
عناب در درمان نازایی بسیار مفید است.
از عناب برای جلوگیری از تهوع و استفراغ و تسکین درد‌های شکمی در دوران بارداری میتوان استفاده کرد.
برگ عناب برای کاهش وزن و لاغری مورد استفاده قرار میگیرد
برای درمان چاقی، ‌یک مشت از برگ‌های عناب را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت یک شب آن را خیس کنید و صبح روز بعدناشتا آب برگ‌های خیس خورده را میل بفرمایید و نیم ساعت استراحت کنید.
برای درمان فشار خون بالا
هر شب 10عدد عناب را با یک قاشق غذاخوری قرقات در1 لیوان و اندی (300 سی سی ) آب در حال جوش ریخته و از روی حرارت برداشته درب آن را زده تا صبح در محیط خانه بماند .
صبح داغ کرده و له نمایید و از صافی ریز رد کرده تا عصاره کشی شود بعد ناشتا میل کرده و نیم ساعت حتما استراحت کرده این عمل 15 روز متوالی انجام شود تا نتیجه بخش باشد.