سنگدان

Sunday، ۱۲ Aazar ۱۴۰۲

سنگ دانها هم چربی کمی دارند و هم دارای ویتامین بالایی هستند. سنگدان دارای چندین ویتامین از جمله ویتامین B12 و B3 است که برای عملکرد مغز و تشکیل سلول های خونی سفید، نیاسین، برای گردش و تولید هورمون لازم وضروری است. مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی از کبد می شود و در سنگدان مرغ حدود ۴ میلی گرم نیاسین است و می تواند یک خوراک مقوی برای زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند . ویتامین B3 ریبوفلاوین و نیاسین است که هر دو برای درمان مشکل استرس , بهبود قدرت بینایی ودر تعدیل هورمون های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو ها وجلوگیری از ریزش مو موثر هستند .
ریبوفلاوین و که پوست و مو را سالم نگه می دارد , این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است و می تواند ازبدن در مقابل تشکیل رادیکال های آزاد ناشی از تجزیه مواد خوراکی در بدن محافظت کند.
از نظر محققان ایجاد رادیکال های آزاد یکی از موارد ابتلای افراد به انواع بیماری ها از جمله سرطان است .
مصرف سنگدان باعث افزایش میزان آهن، فسفر و روی خواهد شد ، آهن به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون را شکل دهند، فسفر برای عملکرد ماهیچه و روی عملکردهای سیستم ایمنی را کمک می کند .
سنگدان مرغ را می توان به صورت کبابی، بخار پز و حتی سرخ شده به همراه انواع خوراک ها و خورشت ها مصرف کنید،

ترکیبات موجود در سنگدان مرغ ارگانیک
چربی و کلسترول , هر 100 گرم از سنگدان مرغ شامل 3 گرم چربی است که کم تر از 1 گرم چربی اشباع شده دارد. اگر به دنبال رژیم غذایی کم چرب و سالم با پروتئین مناسب هستید سنگدان گزینه مناسبی برای انتخاب هست .
همان 100 گرم سنگدان مرغ 370 میلی گرم کلسترول دارد، که به طور قابل توجهی بیش از 300 میلی گرم و یا کم تر است که باید خودتان را در روز محدود کنید.رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و انواع خاصی از سرطان ها را کاهش دهد .
چربی موجود در سنگدان مرغ از نوع اشباع است و میزان اسیدهای چرب امگا ۶ آن بیش از امگا 3 آن است و مصرف بیش از یک یا دو بار آن در ماه می تواند باعث بروز التهابات بافتی در افراد مستعد گردد.
پروتئین
هر 100 گرم سنگدان مرغ حاوی 30گرم پروتئین که یک ماده مغذی برای تولید انرژی است که پروتئین به پر کردن سلول هایی که ماهیچه ها و بافت ها را می سازند، کمک می کند. برای هر 9 کیلوگرم از وزن ، 8 گرم پروتئین لازم است که سنگدان میتواند مقداری از پروتئین مورد نیاز را تامین کند . به گفته متخصصان میزان سرب ، کادمیوم و کروم سنگدان بیشتر از دل بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را جایگزین گوشت کرد.

مواد مغذی آهن و روی
در هر 100 گرم سنگدان 3.2 میلی گرم آهن و 4.4 میلی روی وجود دارد . بدن آقایان به 8 میلی آهن و 11 میلی روی وبدن خانمها به 18 میلی آهن و 8 میلی گرم روی نیازدارد . که با مصرف سنگدان مقداری از این مواد در بدن تامین میشود .
تاثیرات مصرف سنگدان
پیشگیری از انواع سرطان ها
تاثیر بر روی باروری و تیروئید
کاهش وزن و لاغری
تقویت مغز و کاهش افسردگی
ترمیم ماهیچه ها
جلوگیری از ریزش مو
تقویت متابولیسم بدن
رفع مشکل آهن و تقویت انرژی
کودکان و نوجوانی که به مرحله بلوغ نزدیک می شوند، می توانند روی سنگدان مرغ برای افزایش قد خود حساب باز کنند . دل، جگر و سنگدان مرغ پروتئین باکیفیتی دارند و به دلیل آنکه منبع غنی آهن، روی، سلنیوم، ویتامین A و B12 هستند . و در خون‌سازی کمک می‌کنند و در رشد قدی و بدنی کودکان و نوجوانان تاثیر دارد .

خواص پوست سنگدان مرغ ارگانیک
اگر لایه نازک داخلی سنگدان مرغ، را از قسمت داخلی سنگدان جدا کنید و خشک کنید و بخورید جهت دفع سنگ کلیه مفید است .
پوسته داخلی سنگدان مرغ باعث خرد شدن سنگ های کلیه شده و دفع آنها را آسان تر می کند .
اثر این جداره داخلی بر روی سنگ کلیه در داخل بدن از طریق تجربی به اثبات رسیده است .

عوارض یا منع مصرف سنگدان
سنگدان های مرغ حاوی چربی هستند و افراد مبتلا به نقرس باید از آن اجتناب کنند.این ترکیبات آلی, سطح اسید اوریک را بالا می برند و ممکن است باعث حملات نقرس شوند اما در کل اگر در حد اعتدال مصرف شود، دچار عوارض خاصی نخواهید شد.
افراد ی که سطح کلسترول خون آنان بالاست و مشکل قلبی دارند از مصرف سنگدان اجتناب کنند . میزان عناصر سنگین و مضر مانند کادمیوم، سرب و کروم در سنگدان مرغ زیاد است.