مریم گلی

Saturday، ۱۱ Aazar ۱۴۰۲

مریم گلی تأثیرات مهمی بر بدن انسان می‌گذارد و به‌همین‌دلیل است که این گیاه به‌طور گسترده‌ای به سراسر جهان صادر می‌شود و راه خود را به دستورهای آشپزی کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده تا کشورهای خاورمیانه باز کرده است. معمولا این گیاه به‌دلیل مزه‌ی تندوتیز خود به غذاهای لذیذ افزوده می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده‌ی مهم در بسیاری از غذاها و آماده‌سازی گوشت به‌شمار می‌رود. بنابر این در تهیه غذا ها بسیار مناسب و مفید است . همچنین از تهاجم ویروس ها به بدن جلو گیری می کند خاصیت ضد ویروسی این گیاه به دلیل وجود ترکیباتی به نام "سافیسینولید " موجود در برگ ها و ساقه های آن است .

خواص مریم گلی

تقویت مغز و توانایی های ذهنی
بسیاری از مزیت‌های سلامتی مقدار اندکی مریم گلی (چه استنشاق شود و چه به‌صورت خوراکی مصرف شود) موجب افزایش توانایی یادآوری و تقویت حافظه می‌شود. تأثیر مصرف این گیاه بر فعالیت مغز شامل افزایش توانایی فکر , ذهن وتوجه به موضوعی خاص است. این ویژگی موجب می‌شود که مریم گلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان یا افرادی مناسب باشد که مشاغلی چالش‌برانگیز دارند و باید توانایی ذهنی و فکری بالایی داشته باشند. در واقع افزودن مقدار کمی از این گیاه به رژیم‌غذایی کمک زیادی به توانایی مغز می‌کند.و خواص مریم گلی به دلیل وجود رزمارینیک اسید موجود در آن است .

درمان التهاب
مریم گلی و خیسانده‌ی برگ‌های آن نیز روش خوبی است. ولی اگر دچار مشکلات التهابی به‌ویژه مشکلات مجاری تنفسی یا گوارشی خود هستید، می‌توانید با استفاده از چای و دم‌کرده‌ی مریم گلی آن التهاب را ازبین ببرید. همچنین مریم گلی برای افرادی که دچار آرتروز و نقرس بسیار مفید و کار ساز میباشد

جلو گیری از بیماری آلزا یمر
مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می‌کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می‌دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک میکند .

آنتی اکسیدانی بودن مریم گلی
این ویژگی مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم‌های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می‌شوند.
دو قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود ۲۰ میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد قلب و عروق و حفظ ریتم ضربان قلب مفید و ضروری است . این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند

تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از این گیاه به‌صورت موضعی نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند، جلوگیری کنید. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که بیماری‌ها ازطریق بینی یا دهان وارد بدن می‌شوند، ولی پوست نیز گاهی برای ورود عوامل خارجی عمل می‌کند. استفاده از کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری حاوی مریم گلی خط دفاعی مضاعفی در برابر مشکلات پوستی و التهابات پوستی دارد.

کاهش و کنترول ویروس HIV -1

ویروس اچ ای وی عامل ایجاد بیماری ایدز است . ترکیبات موجود در مریم گلی ،مانع از جا گیری ویروس HIV روی سلولهای هدف و ایجاد ایدز می شوند

سلامت استخوان ها
وجود مقادیر زیادی ویتامین K از ویتامین‌های ضروری برای بدن است در مریم گلی که در غذاهای فراوانی یافت نمی‌شود. ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان‌ها و تضمین استحکام استخوان‌ها با افزایش سن است.
اگر در طول زندگی خود موادغذایی مغذی کافی مصرف نکرده یا کم‌تحرک بوده‌اید، سلامت استخوان‌های شما پایین خواهد .و اضافه کردن برگ‌های مریم گلی به رژیم‌ غذایی می‌تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان لازم افزایش دهد .

سلامت پوست
مریم گلی برای رفع بعضی از مشکلات پوستی از جمله اکنه و اگزما و پسوریازیس مفید است .

کنترل دیابت و کلسترو ل
این گیاه عصاره‌ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می‌کنند که به‌طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند. به‌نظر می‌رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره‌شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلو گیری میکند .
و همچنین چای گیاه مریم گلی به کنترل کلسترول بالا کمک میکند همچنین مطالعات نشان داده است ک که چای مریم گلی می‌تواند به افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی در بدن کمک کند.

کمک به گوارش و هضم غذا
رزمارینیک اسید موجود در مریم گلی به‌صورت عاملی ضدالتهابی برای معده عمل می‌کند. و از اسپاسم و , بروز اسهال , ورم معده جلو گیری میکند.

کاهش گرگرفتگی و تعریقهای شبانه
در مطالعات و پژوهشهای انجام شده مریم گلی برای گر گرفتگی و تعریق شبانه ناشی از یائسگی بسیار مفید و اثر بخش میباشد .

جلوگیری از موکوزیت دهانی
موکوزیت دهانی زمانی رخ می‌دهد که زخم‌های دهانی دردناکی در مخاط دهان ایجاد می‌شود. شست‌وشوی دهان با مریم گلی برای کاهش موکوزیت دهانی در افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند، مفید است.
افزایش رشد مو ترکیبی از چای مریم گلی و چای سیاه یا رزماری برای شست‌وشوی موها و پوست سر و تیره کردن موهای خاکستری مفید است . و می‌توان از این محلول به‌جای رنگ مو استفاده کرد. ممکن است که تانن‌های موجود در چای سیاه یا چای مریم گلی به‌طور موقت موهای خاکستری را رنگ کنند.

برگ مریم گلی ضد نفخ و کاهنده وزن ضد التهاب و ضد باکتری و مسکن مشکلات گوارشی است و مانع تعرق می شود. مفید برای ورم مفاصل

درمان سرفه با مریم گلی
مریم‌گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می‌کند، زیرا دارای خاصیت خلط‌ آوری و ضدالتهابی است. برای از بین بردن سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه از چای مریم گلی به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

ضد عفونی منزل و محیط زندگی با مریم گلی
سوزاندن مریم‌گلی در محیط زندگی یا کار نزدیک به 95 درصد از باکتری‌های پیرامون ما را از بین می‌برد و برای ضدعفونی کردن هوای خانه مفید است. دانشمندان کشف کرده‌اند که سوزاندن مریم‌گلی در محیط خانه می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های محیط اطراف را از بین ببرد و هوایی سالم برای تنفس فراهم آید . برای سوزاندن گیاه مریم‌گلی یک دسته گیاه خشک را با نخ به هم ببندید و انتهای آن با آتش روشن کنید و کمی فوت کنید تا دود کند.
برخلاف اکثر خوشبوکننده‌های شیمیایی این تصفیه کننده هوا ۱۰۰ درصد طبیعی است و به هیچ عنوان حساسیت و آلرژی برای افرادی که به عطر‌ها و بو‌ها حساسیت دارند به وجود نمی آورد .
در خانه هایی که افراد سیگاری هستند و یا آپارتمانهایی که سرویس های بهداشتی داخل خانه هستند با وجود کودکان ضد عفونی منزل بیشتر احساس میشود دود کردن مریم گلی بسیار مفید و ضروری میباشد .

عوارض مریم گلی
مصرف زیاد مریم‌گلی در مدت طولانی سبب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.
.