زنیان گیاه همه فن حریف

Sunday، ۱۲ Aazar ۱۴۰۲

زنیان یا همان گل خراطین دانه های قهوه ای ، سبز رنگ هستند و طعمی تقریبا تند و تلخ دارند . از این گیاه در ترکیبات ادویه ای استفاده میشود . همچنین به دلیل خواص فراوانی که دارد ، عرق زنیان نیز تهیه شده و استفاده میشود .

ارزش غذایی گیاه زنیان
این گیاه از ارزش غذایی بسیار مناسبی برخوردار است . در هر 100 گرم دانه زنیان 17 درصد پروتئین – 21.8 درصد چربی - 7.9 درصد مواد معدنی - 21.2 درصد فیبر و 24.4 درصد کربوهیدرات وجود دارد .
این گیاه خواص فراوانی دارد که به تجربه رسیده حداقل 45 مشکل سلامتی را میتوان نام برد که با این گیاه میتوان رفع کرد .
خواص دانه زنیان و روغن آن
رفع اسیدی شدن دستگاه گوارش و مشکلات هاضمه میتوان 1 قاشق دانه زنیان , و 1 قاشق زیره سبز و مقداری پودر زنجبیل را مخلوط و در روز مصرف کرد
ضد یبوست
تسکسن سرما خوردگی – آسم ( تنگی نفس ) و درمان برونشیت ، ضد سرفه و تب همچنین از آن به عنوان ضدقارچ پوستی و ضد نزله ی تنفسی می توان استفاده کرد .

رفع اختلالات کلیه این دانه پر خاصیت برای درمان درد های ناشی از اختلالات کلیه و درمان سنگ کلیه بسیار مفید و ضروری است .
اختلالات کبدی و کلیه این دانه برای دردو التهاب روده , سو هاضمه و اختلالاتی که در کبد و کلیه ایجاد شده بسیار مناسب است .
رفع مشکلات دهان و دندان مصرف این دانه برای تسکین درد و پوسیدگی دندان و همچنین رفع بوی بد دهان مفید است .
رفع خونریزی بیش از اندازه عادات ماهیانه و منظم کردن آن که میتوان به صورت دمنوش از آن استفاده کرد
درمان سرما خوردگی و رفع علائم آن بخصوص انسداد بینی و بخور این دانه بهترین روش برای سرماخوردگی
برای رفع خارش و سوختگی و اگزما میتوان از از پودر آن خمیر درست کرد و برروی نقاطی که خارش دارد مالید و در ضمن پودر آن با آبلیمو مخلوط شود ترکیب خوبی برای ترمیم سوختگی و جوش و اگزما میباشد .
رفع سوء هاضمه میتوان برا خلاصی از سوء هاضمه دانه زنیان را خالی یا با شکر جویده
رفع عفونت های ویروسی و اسهال میکروبی و خونی
رفع جوش های چرکی و جای جوشهای باقیمانده در بدن بدین صورت که پگودر آن با ماست مخلوط و بصورت ماسک روی جوشهای صورت و بدن گذاشته و صبح با آب گرم شسته شود
رفع آنفولانزا دانه این گیاه را با دارچین جوشانده ویا به صورت دمنوش روزی 3 بار میل شود .
رفع بی اشتهایی – هموروئید – دفع پشه – التیام درد – مشکلات معده نفخ معده - ضد انگل – گاز معده و آروغ زدن - میگرن – گرفتگی قاعده گی – شب ادراری – کاهش وزن – ضد جوش – تسکین درد گوش – کولیت - درد مفاصل – پاک کردن چشم – درمان شنوایی – پاکسازی سموم بدن و پوست – رفع سنگ مثانه – کهیر – از کار افتادگی و لرزش –
کولیت و توقف سفیدی مو – درمان نیش حشرات – درمان اعتیاد به الکل – افزایش شیر مادران – استفاده در آشپزی به صورت ادویه – دیابت
ناتوانی جنسی و افزایش اسپرم – این دستور به اثبات رسیده دانهٔ زنیان را با مقداری هستهٔ تمبر هندی و کرهٔ تصفیه‌شده برشته کنید این ترکیب را به‌خوبی آسیاب کنید و یک قاشق چای خوری از این پودر را با 1 لیوان شیر و مقداری عسل مخلوط و شبها میل کنید .
سلامت قلب دمنوش این گیاه برای تسکین دردهای قفسه سینه مناسب است یا پودر این گیاه با مقدار شکر زرد مخلوط و میل شود .
شرایط نگهداری این گیاه بسیار ساده است دانه های گیاه را در شیشه هایی ک درب آن محکم میشود نگهداری کنید و از رطوبت دور نگهدارید .

این گیاه عوارض جانبی ندارد به شرطی که بیش از حد استفاده نشود و افرادی که مشکل کبد شدید و اسیدیته بالا دارند مصرف نکنند .